DLD og språkvansker

Elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser, DLD, trenger å bli møtt av voksne som ser og forstår dem og de utfordringene deres vansker fører til i skole og hverdagsliv.

Mange av våre pedagoger har høy kompetanse på språkvansker og tilrettelegging for læring for denne elevgruppen, og kan bidra med privatundervisning, veiledning til foreldre, foresatte, skole og barnehage

Ta kontakt for å vite mer om hvordan vi kan møte ditt behov.

Hva er DLD?

DLD erstattet fra oktober 2021 det tidligere begrepet spesifikke språkvansker, og har av blitt beskrevet som "den vanligste lidelsen du aldri har hørt om".

7 fakta om DLD kommer her:

1) Utviklingsmessige språkforstyrrelser er medfødt og de opptrer tidlig i utviklingen, uten at man finner er klar årsak til vanskene.

2) DLD opptrer ofte samtidig med andre vansker som dysleksi, vansker med oppmerksomhet og konsentrasjon, språklydvansker, ADHD, atferdsvansker og emosjonelle vansker.

3) Elever med DLD kan ha både impressive og ekspressive vansker; De har vansker med å forstå og gjøre seg forstått

4) Elever med DLD kjennetegnes ved at språket er forsinket sammenlignet med jevnaldrende, språkvanskene er det primære problemet, barnet/eleven har problemer med å forstå språk og å uttrykke seg. Den generelle utviklingen er relativt upåvirket av språkproblemene.

5) Tilrettelegging for elever med DLD i klasserommet: Aktiver forkunnskaper, bruk korte setninger, forklar begrepene, bruk mange eksempler, bruk visuell støtte, sikre god struktur og forutsigbarhet, gjenta beskjeder og viktig informasjon- og sikre at elevene har fått det med seg. Still kontrollspørsmål og gi lang svartid.

6) Elever med DLD har ofte vansker med sosialt samspill. De kan streve med å delta i en samtale med jevnaldrende, og de er mer utsatt for mobbing. Språkforstyrrelser øker sårbarheten for psykiske vansker, dersom de ikke blir oppdaget.

7) DLD er en usynlig vanske som kan forveksles med oppmerksomhetsvansker eller atferdsvansker. Elever med DLD vil kunne streve med skolefaglige prestasjoner og sosialt samspill.

For en enkel vurdering av elevens av språkferdigheter anbefales 20 spørsmål om språkferdigheter, utviklet av Ernst Ottem. https://www.statped.no/.../tjue-sporsmal-om.../. Videre utredning må gjøres av PPT eller Statped.

Denne filmen fra Lesesenteret i Stavanger illustrerer godt hvordan DLD kan arte seg hos en ungdom. https://youtu.be/afYRWJWmVtQ?si=hOHcVLDofUpgha3L

En usynlig vanske som ofte kan forveksles med oppmerksomhetsvansker eller atferdsvansker
Den vanligste tilstanden du aldri har hørt om
1 av 14 barn har DLD. Det tilsvarer ca 2 elever i hver klasse
Tilrettelegging i klasserommet:
- aktiver forkunnskaper
- bruk korte setninger
- forklar begrepene
- bruk mange eksempler
-bruk visuell støtte
- sikre god struktur og forutsigbarhet
- gjenta beskjeder og viktig informasjon
- ta hensyn til at eleven trenger tid
- vis forståelse for elevens utfordringer med å ta imot verbal informasjon