oppmerksomhetsvansker og adhd

7 ting som er verdt å vite om ADHD

1) ADHD er en forkortelse for Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

2)  ADHD er en nevroutviklingsforstyrrelse. Det finnes ulike typer ADHD. Det skilles ofte mellom en uoppmerksom variant, en hyperaktiv variant og en kombinert variant.

3) ADHD opptrer sjelden alene. Det er stor komorbiditet med andre vansker og lidelser. . Det betyr at en person med ADHD har økt sannsynlighet for å ha f eks autismespekterforstyrrelser, dysleksi, språkvansker eller matematikkvansker, sammenlignet med de som ikke har ADHD. https://www.statped.no/.../barn-og-elever.../hva-er-adhd/

4) Forekomsten av ADHD er 3-5%, med en stor overvekt av gutter i barneårene. I voksen alder er fordelingen mellom kjønn jevn. Det er naturlig å anta at dette skyldes at  jenter med ADHD i mindre grad fanges opp i barnealder. https://www.adhdnorge.no/artikkel/gutter-og-jenter-med-adhd

5) ADHD er svært arvelig. Ca 75% av barn som er diagnostisert med ADHD har en nær slektning med tilsvarende vansker. https://www.uib.no/med/122405/adhd-er-genetisk-forankret

6) Barn og unge med ADHD har en forsinket utvikling av de eksekutive funksjonene. Eksekutive funksjoner er kognitive funksjoner som styrer vår evne til planlegging, organisering, selvregulering, oppmerksomhet og utholdenhet. Nyere forskning viser at denne forsinkelsen er opp mot 30%. Det innebærer at en 12 åring med ADHD har eksekutive ferdigheter tilsvarende en 8 åring uten ADHD. En 18 åring med ADHD tilsvarende en 12 åring uten ADHD. (Nevropsykiater Kristin Leer i boken ADHD 7 veier til ny forståelse 2021https://cappelendamm.no/_adhd-7-veier-til-ny-forstaelse-kristin-leer-9788202662349).

7)  Nyere undersøkelser viser at både barn og voksne med ADHD har lavere mengde med dopamin i hjernen. Dopamin er et signalstoff i hjernen som har mange viktige funksjoner. Blant annet sender dopamin beskjeder til deler av hjernen som kontrollerer bevegelser, regulerer oppmerksomhet og påvirker motivasjon.(https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/adhd-arsaker...)

Noen anbefalinger til deg som vil lære mer:

De viktige eksekutivfunksjonene

Eksekutive funksjoner er de kognitive prosessene som blant annet styrer vår evne til oppmerksomhet, organisering, planlegging, ta beslutninger og å holde fokus på en oppgave. De eksekutive funksjonene styres i den delen av hjernen som kalles frontallappen.

Svekkede eksekutive funksjoner er vanlig hos elever med nevroutviklingsforstyrrelser som for eksempel ADHD, Tourette syndrom, autismespekterforstyrrelser og utviklingsmessige språkvansker.

Forståelse for de kognitive prosessene som ligger bak vår evne til planlegging og organisering er nødvendig for å kunne forstå elevenes behov.

Gjennom å sette struktur på timeplanen, altså ved å ha fokus på hvordan elevene kan skape oversikt og struktur for seg selv i læringsprosessen, legger vi til rette for læring og livsmestring hos alle elever.

God struktur og tilrettelegging i klasserommet gir overskudd til læring.

De 7 H`er fra Statped kan være en viktig huskeliste for hvordan skape nødendig struktur og forutsigbarhet for elever generelt- og elever med nevroutviklingsforstyrrelser spesielt.

1) Jeg vet hvor jeg skal være

2) Jeg vet hva jeg skal gjøre

3) Jeg vet hvorfor jeg skal gjøre det

4) Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det

5) Jeg vet hvem jeg skal gjøre det sammen med

6) Jeg vet hvor lenge jeg skal gjøre det

7) Jeg vet hva jeg skal gjøre etterpå

Ellinor Kennero Tonner er rektor på en skole i Sverige og har jobbet med det hun omtaler som NPF-sikring (Sikring av læringsmiljøet for elever med nevroutviklingsforstyrrelser). Et tidligere foredrag med Elinor kan du se her: https://urplay.se/.../205533-ur-samtiden-mitt-larande-att...