tourettes syndrom
Tourettes syndrom (TS) er en nevrobiologisk tilstand som kjennetegnes ved ufrivillige muskelbevegelser og lyder, som kalles tics. Tics er gjentatte, hurtige, plutselige, formålsløse, urytmiske, ufrivillige bevegelser eller lyder. Man skiller mellom motoriske og vokale tics. Ufrivillige bevegelser kalles motoriske tics, og ufrivillige lyder kalles vokale tics.
Symptomene på Tourettes syndrom starter vanligvis i tidlig skolealder, men tics kan oppstå både tidligere og senere enn dette. De første symptomene er oftest tics i ansiktet, for eksempel overdreven blunking eller grimaser. For at diagnosen TS kan stilles, skal barnet ha eller ha hatt flere motoriske tics og minst ett vokalt tics. Tics skal ha vært til stede i mer enn 12 måneder, men de behøver ikke å ha vært til stede hele tiden eller samtidig.
Forekomsten av TS oppgis til å være ca. 1 % hos barn. Tilstanden forekommer 3–4 ganger hyppigere hos gutter enn hos jenter.
TS opptrer sjelden alene. Over 90% av personer med TS har en eller flere andre samtidige vansker som f eks ADHD, tvangstanker/handlinger (OCD) og angstl- og depresjonslidelser. Spesifikke lærevansker (bl.a. dysleksi og matematikkvansker) er også vanlig, og mange med TS synes å streve spesielt med skriving. Sinneproblematikk, søvnvansker, sensorisk overfølsomhet, autisme eller autistiske trekk, er også vanlig hos mange.
Det finnes ulike former for tics og noen av disse kan være svært belastende for den det gjelder. Tilrettelegging i form av god struktur og forutsigbarhet i skolen er viktig. Det samme er god informasjon og kompetanseheving i personalet for å sikre at elevens vansker blir møtt og forstått på riktig måte.
Har du en elev med TS i klassen er det noen generelle tilrettelegginger du som lærer bør tenke gjennom:
- Passering i klasserommet. Eleven må sitte et sted som tar hensyn til hans behov og til de andre i klassen
- Lengre tid på prøver og arbeidsoppgaver. Det er verdt å merke seg at prøver og tidsfrister kan bidra til stress og mer tics
- Mulighet for å fullføre arbeid på eget rom hvis ønskelig
- Mulighet for å dele opp lange arbeidsøkter med pauser – gjerne avbrekk med fysisk utfoldelse
- Ulike typer skrivehjelp – bruk av dikteringsfunksjon på PC eller nettbrett samt reduserte krav til skrivearbeid eller tilbud om sekretærhjelp
- Ha fikleting og fidget toys tilgjengelig. Dette kan avhjelpe motoriske tics og øke oppmerksomheten.
Utredning av Tourettes syndrom gjennomføres i spesialisthelsetjenesten, fortrinnsvis i psykisk helsevern, og noen ganger hos nevrolog. Barn og ungdom utredes fortrinnsvis ved Barne- og ungdoms- psykiatriske poliklinikker, mens voksne utredes ved Distriktspsykiatriske senter (DPS).
Det finnes ingen medisinske tester som kan gi svar på om en person har Tourettes syndrom. Diagnosen stilles på bakgrunn av observasjon, kartlegging av symptomer og informasjon om utviklingshistorie. Bruk av ulike strukturerte spørreskjemaer og diagnostiske intervjuer, samt testing av kognitive ferdigheter inngår ofte i den diagnostiske vurderingen.
Touretteforeningen har utviklet mye godt informasjonsmateriell som anbefales alle som møter elever med TS i skole og hverdagsliv. Dette kan bestilles her: https://www.touretteforeningen.no/nettbutikk/
Les mer om TS i skolen her: https://www.statped.no/.../syndrom/tilrettelegging-i-skolen/
En fin film som viser TS fra et barneperspektiv finner du her: https://tv.nrk.no/.../saann.../sesong/4/episode/1/avspiller