dysleksi
lese- og skrivevansker
5-7% av befolkningen har dysleksi.
Det er en betydelig arvelig komponent knyttet til dysleksi, og internasjonal forskning av vist at dersom en forelder har dysleksi er det nærmere 50% sannsynlighet for at barnet også får det. Tidlig innsats og riktige tiltak er viktig for å begrense konsekvensene for barnet. Pedagogene hos Vekst har inngående kunnskap om dysleksi og leseutvikling, og kan hjelpe med systematisk og tilpasset opplæring tilpasset ditt den enkeltes utviklingsnivå. Veiledning og støtte til foresatte er en naturlig del av tilbudet.
Vi kan også tilby utredning av dysleksi for barn, ungdom og voksne ved hjelp av testverktøyene Dysmate eller Logos. Disse er begge vitenskapelige tester som brukes for kartlegging av leseferdigheter og stadfesting av dysleksi.
Personer med dysleksi kan ha behov for tilrettelegging både i grunnskole, videregående skole og høyere utdanning. Disse rettighetene er hjemlet i Opplæringsloven og Lov om høyskoler og universiteter. Vekst kompetanse kan gi veiledning på rettigheter og tilretteleggingsbehov for den enkelte.
Tidlige risikomarkører på dysleksi
5-7% av befolkningen har dysleksi. Dysleksi er medfødt og har en klar arvelig komponent. Dersom en av foreldrene har dysleksi er det ca 50% sannsynlighet for at også barnet utvikler dysleksi.
Nyere forskning har vist at en kan se tegn på at et barn kan utvikle dysleksi, også kalt risikomarkører, allerede i førskolealder. Kunnskap om disse risikomarkørene er viktig for at barnet skal få tidlig og god hjelp. Jo tidligere et barn får hjelp, jo større er effekten.
Førskolealder
arvelig disposisjon
kan ha vansker med uttale
mindre ordforråd enn jevnaldrende
problemer med rim
viser liten interesse for bokstaver
De første skoleårene
vansker med å lære- og huske- bokstavene.
vansker med å forstå sammenhengen mellom språklyd og bokstav
vansker med å kjenne igjen ord de møter ofte, som “jeg”, “ikke”, “det”
vansker med å skrive
4.-10.klasse
unøyaktig lesing
lav lesehastighet
vansker med rettskriving
Vansker med å skille bokstaver som ligner på hverandre i form og uttale, som for eksempel b og d
bedre lytteforståelse enn leseforståelse
Mange opplever at lesingen etterhvert går lettere, mens skrivevanskene vedvarer.
UNGDOM OG VOKSNE
dårlig leseflyt
ofte lav motivasjon for lesing
vansker med rettskriving
av skrivehastighet
bruker et kort og enkelt språk i skriftlig arbeid
vansker med tekststruktur
vansker med å uttrykke seg skriftlig
Kilde: Dysleksihåndboka for lærere, Åsne Midtbø Aas