kompenserende hjelpemidler

I det lange løp er det viktig å legge til rette for at elevens vansker med staving ikke går på bekostning av elevens evne til formidling. 

I de digitale enhetene finnes det mange funksjoner som kan bidra til å gjøre skriftspråket mer tilgjengelig for personer med dysleksi.

Vi kan skille mellom generell lese- og skrivestøtte, og utvidet lese- og skrivestøtte. 

Det er særlig viktig å komme raskt i gang med bruk av kompenserende hjelpemidler som diktering og talesyntese, samt utvidet lese- og skrivestøtte. Elevene trenger opplæring i - og oppfølging av - bruken av disse. Opplæring i bruk av disse funksjonene kan med fordel modelleres av lærere og gjennomføres i hel klasse. Både diktering og bruk av talesyntese er ferdigheter som må øves på, og det stilles samme formmessige krav til en tekst som er produsert ved hjelp av diktering som på tastatur. 

Generell lese-og skrivestøtte er funksjoner som er tilgjengelig for alle gjennom de aller fleste digitale enheter. Bruk av stavekontroll, diktering, talesyntese, ordbøker, lesevisning og OCR funksjon er eksempler på dette. 

Diktering kalles også “innlest tekst” eller “tale til tekst”. Diktering er en måte å produsere tekst på, ved at det du dikterer blir omgjort til tekst. Diktering er en ferdighet som må øves på,og det er viktig at det settes av tid til god opplæring. Statped har anbefalt at diktering øves på i hel klasse, da erfaring har vist at elever har lettere for å ta i bruk et verktøy som også resten av klassen er kjent med og kan bruke ved behov. Diktering kan gjøres på de fleste språk og på de fleste digitale enheter. 

Talesyntese kalles også “opplest tekst” eller “syntetisk tale”. Talesyntese er en funksjon som leser opp teksten fra en digital enhet. Teksten kan leses opp i ønsket tempo og så mange ganger en ønsker. For elever som strever med avkoding kan talesyntese være til stor hjelp. Mange med dysleksi kan ha vansker med å lese seg til kunnskap fordi avkodingen i seg selv er for krevende. Da kan talesyntese være et godt verktøy. Talesyntese fungerer på de fleste språk og på de fleste digitale enheter. 

Engasjerende leser 

Engasjerende leser er et læreverktøy fra Microsoft som hjelper til med å forbedre leseferdighetene. Programmet har mulighet for linjefokus, talesyntese, rydding i teksten slik at den blir mer lesevennlig, oversetting mellom språk og noe bildestøtte. Programmet er tilgjengelig i flere av Microsofts produkter. 

Lesevisning 

De fleste nettlesere har støtte for lesevisning. Lesevisning rydder teksten på en nettside og gjør den mer leservennlig. For eksempel ryddes teksten for reklame, linker og visuelt støy. Det gir også mulighet for å endre bakgrunnsfarge, linjeavstand, skriftstørrelse og font. Lesevisning gir mulighet for linjefokus, der en eller tre linjer utheves om gangen. Lesevisning har støtte for talesyntese, slik at teksten også kan leses opp.

OCR er en forkortelse for Optical Character Reconition og er en funksjon for å gjøre tekst fra bilder, plakater eller skannede PDF om til en tekstfil som kan leses opp. OCR er nå tilgjengelig gjennom funksjonen “tekst i objektivet” i de fleste Apple enheter. OCR er også tilgjengelig i Google Disk, OneNote og gjennom appen Microsoft Office Lens, for å nevne noen.

Lydbøker og TIBI-appen 

Personer med dysleksi eller lese-og skrivevansker kan ha stor hjelp av å få tilgang til lydbøker. Statped tilrettelegger fagbøker som lydbøker for grunnskole og videregående opplæring. Tibi – Biblioteket for tilrettelagt litteratur tilrettelegger skjønnlitterære bøker og studielitteratur for barn, unge og voksne. www.tibi.no

Skriveopplæring og digitale hjelpemidler 

Elever med dysleksi bør komme raskt i gang med bruk av tastatur og få god opplæring i bruk av dette. Det finnes flere programmer for trening på bruk av tastatur, f eks “Tastaturbo” fra Statped og “10 fingre” fra Vitec MV. 

Det er viktig å merke seg at mange dyslektikere også har vansker med tekstproduksjon utover de rene stavevanskene. Skrivevanskene er heller ikke bare synlig på enkeltordsnivå, men kan komme til uttrykk ved at de har vansker med setning- og tekststruktur, og med tegnsetting. (Lyster, 2021) Systematisk opplæring og modellering av tekstkunnskap vil kunne ha god effekt. 

Mange trenger også eksplisitt hjelp til

  • å planlegge et skriftlig arbeid

  • å strukturere tekst

  • å skape variasjon i tekst 

  • sjangerkunnskap 

Stillaser som setningsstartere og skriverammer vil kunne være til god hjelp ved slike vansker. 

Skrivestøtte 

Skrivestøtte som lydstøtte, ordprediksjon og stavekontroll er tilgjengelig i alle tekstbehandlingsprogrammer. Det er viktig at innstillingene tilpasses den enkeltes behov. 

Utvidet lese- og skrivestøtte er programmer som er utviklet spesielt for å møte de vanskene personer med dysleksi viser. Her finnes mange ulike, med Lingdys og Intowords som de mest brukte. Programvare kan søkes om via NAV. Søknadskjema finnes på NAV sine sider, eller direkte fra nettsidene til henholdsvis Vitec MV eller Lingit. 

I et utvidet skrivestøtteprogram er stavekontrollen laget spesielt med tanke på skrivefeil personer med dysleksi ofte gjør. For at eleven skal få godt utbytte av programmet og kunne nyttiggjøre seg av funksjonene, er det avgjørende at læreren har god kjennskap til programmets funksjoner og alle innstillinger, samt at eleven får god opplæring og følges opp i bruken av programmet. 

Skriverammer 

Skriverammer kan fungere som et stillas for elever som trenger støtte i tekstproduksjon. Digitale, redigerbare skriverammer er tilgjengelig i både Intowords og Lingdys.

Nyttige linker