rettigheter for elever med dysleksi

Som hovedregel er det slik at en elev skal ha en tilrettelegging som kompenserer for vanskene i den grad at han kan ha samme utbytte av opplæringen som alle andre. Det vil derfor variere hvilken type tilrettelegging elevene trenger. Tilretteleggingen skal ikke gi eleven fordeler i forhold til andre elever.

Nedenfor følger en oversikt over lovverket når den nye opplæringsloven nå trer i kraft 01.08.24


Opplæringsloven § 11-1:  Tilpasset opplæring

Retten til tilpasset opplæring gjelder for alle elever i norsk skole, og er hjemlet i opplæringsloven. 

Opplæringsloven §11-3:  Intensiv opplæring på 1.- 4.trinn 

Kommunen skal sikre at elever som står i fare for å ikke ha forventet progresjon i lesing, skriving eller regning på 1.- 4.trinn raskt får egnet intensiv opplæring. 

Opplæringsloven § 11-5: Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel. 

Elevene har rett til å ta i bruk de tekniske hjelpemidler de trenger for å kunne delta i opplæringen og ha et tilfredsstillende utbytte. De har også rett til nødvendig opplæring i bruk av slikt utstyr. 

Opplæringsloven §11-6:  Retten til individuelt tilrettelagt opplæring  

Noen elever har ikke tilfredsstillende utbytte av opplæringen eller egnet intensiv opplæring,  og kan ha rett på individuelt tilrettelagt opplæring. Det må tilrådes av PPT i en sakkyndig vurdering. Det må fattes vedtak om individuelt tilrettelagt undervisning (Opplæringsloven § 11-7) og utarbeides en individuell opplæringsplan (Opplæringsloven §11-10)

Forskrift til opplæringsloven §9-19: Fritak fra vurdering med karakter for elever som får individuelt tilrettelagt opplæring. 

Elever i grunnskolen som får individuelt tilrettelagt opplæring kan få fritak fra vurdering med karakter i fag som er særskilt tilrettelagt dersom elev og foreldre ønsker det.  

Elevar i vidaregåande opplæring som får individuelt tilrettelagt opplæring, skal få fritak fra vurdering med karakter i det skriftspråket de har som sidemål, dersom de ber om det. De har ikke rett til fritak fra vurdering med karakter i andre fag.

Forskrift til opplæringsloven § 9-21: Fritak fra vurdering med karakter i norsk sidemål

 Dokumentert skade, sykdom eller dysfunksjon gir rett til fritak fra vurdering med karakter i norsk sidemål. Søknad om fritak sendes til rektor. 

Forskrift til opplæringsloven §9-22: Fritak fra vurdering med karakter i fremmedspråk i videregående opplæring

Elever kan ha rett til fritak fra vurdering med karakter i 2.fremmedspråk dersom eleven har 

  • dysleksi, spesifikke språkvansker eller andre lignende dokumenterte vansker 

og

  • vanskene er av en slik grad at individuell tilrettelegging ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter. 

Statsforvalteren avgjør søknader om fritak i disse tilfellene. 


Forskrift til opplæringsloven § 9-34: Rett til særskilt tilrettelagt eksamen. 

Eleven kan ha rett til særskilt tilrettelagt eksamen dersom det er nødvendig for å få vist kompetansen sin i faget. Tilretteleggingen skal være tilpasset den enkelte elev så langt det er mulig, men eleven må bli prøvd i kompetansemålene og tilretteleggingen skal ikke gi eleven fordeler fremfor andre elever. Der det i kompetansemålene kreves skriftlige ferdigheter er det ikke mulighet for å legge til rette slik at disse ikke blir testet.  

Særskilt tilrettelegging på eksamen stiller ikke krav om vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.  Eleven må søke om tilrettelegging, og det er rektor som fatter enkeltvedtak. 

Rektor har anledning til å be om en sakkyndig uttalelse før vedtak fattes. 

I Oslo er det frist for å søke om tilrettelegging på eksamen.  15.september for høstsemesteret, og 15.februar for vårsemesteret. 


Opplæringsloven § 11-14 Læremiddel for individuelt tilrettelagt opplæring

Eleven kan ha rett til tilpassede læremidler og lydbøker. Blant annet kan elevene få tilgang til medlemskap i TIBI (Tilrettelagt Biblioteket) som gjennom appen Lydhør gir tilgang til lån av masse litteratur, både faglitteratur og skjønnlitteratur. 

Elever skal også få tilgang til digitale bøker eller nettbøker i de tilfellene dette er mulig.


Folketrygdloven § 10-7 Støtte til datautstyr og programvare.

Elevene kan søke NAV om økonomisk støtte til datautstyr og programvare. Mer informasjon og skjema til søknad finner du her: https://www.nav.no/tilskudd-pc-nettbrett

Elevene kan også søke om programvare på utvidet lese- og skrivestøtte som f eks Lingys eller IntoWords. Mer informsjon og skjema til søknad finner du her: https://www.nav.no/lese-og-skrivestotte