spesialpedagogisk leseopplæring

  • Grunnlaget

    Vi har i dag bred kunnskap om tidlige markører for dysleksi, og bred forskning har vist at vi kan identifisere risiko for dette allerede i førskolealder. Den tidlige språkstimuleringen og det språklige grunnlaget som legges i førskolealder er derfor svært viktig.

  • Begynneropplæring

    Avkoding krever at fonembevisstheten har nådd et visst nivå og at forståelsen for det alfabetiske prinsipp er utviklet. Elever med dysleksi trenger å arbeide mer systematisk enn sine jevnaldrende med avkodingsferdigheter. Etterhvert som leseferdighetene utviklet kan leseres kjenne igjen ord og lese dem som ordbilder fremfor å trekke sammen lyd for lyd.

  • Den andre leseopplæringen

    Elever med dysleksi kan erfare at deres ordforråd ikke utvikler seg på linje med jevnaldrende, ofte på grunn av begrenset lesetrening og fordi den tekniske avkodingen krever så mye av elevens kapasitet under lesing. For elever med dysleksi kan et godt utviklet ordforråd derfor virke kompenserende